"Älgjaktsveckan"....

...kan innebära lite olika för oss....
För jägarna så innebär det en viktig vecka i jaktstugan på Risåsen...med jakt, gemenskap och skogsluft....
Betty följde med husse och när det jagats klart älg för dan, så var det Bettys tur! Ulf och hon har varit ute för att kolla om nån hare funnits i närheten. Värmen och att det är torrt i backen  har gjort det svårt för Betty att känna något. Hon har vid nåt tillfälle, väckt och skällt till men förutsättningarna har inte varit de bästa! Hon har ju iallafall fått möjligheten att vara mycket "ute till skogs " under veckan och inte minst levt det ljuva "jaktstugelivet" med husse!
 
Här hemma på Vikbäcken har det varit "Tjejvecka"! 
Jag hämtade upp Lisbet vid bussen på måndagkväll!  
Jag hade gjort en rejäl Västerbottenpaj och sallad med grönsaker från landet, åsså hade jag passat på att bjuda hem Inger på middag och "surrkväll", då vi tre alltid har mycket att prata o och så himla trivsamt när vi ses!
 
På tisdagen for jag och hämtade Juno som ska vara hos Mormor tills på torsdagkväll! Paulin for till Falun på "innedagar" för sina studier, och Anders följde med henne!
Det blev pannkaka till Juno, sen tog vi en bilturför att titta på hästar i hagarna runt Kullsta! Det är mysigt när det är bara Juno och jag! Vi får ju liksom ett annat utrymme för varandra! Juno är en klok tjej som det är härligt att prata med! 
Lisbet som är hos lilla mamma på dagarna, hade med sej en grillad kyckling och vi avslutade kvällen med en något sen middag men med lite prat och skratt!
 
På onsdan var vi bjuden till Risåsen på Kräftfest! 
Melissa ringde och talade om att hon sålde Pandaprodukter istället för jultidningar i år så vi for först till  Klövervägen och gjorde lite beställningar....
 
Juno vill förstås "sytta" lilla Nova en stund! Två fina flickor......
 
William visade Farmor sina födelsedagspengar! Nu kan han köpa sej nåt ordentligt, och som han verkligen vill ha....om han inte sparar dem förstås.....
 
 
 
Jaktstugan på Risåsen ligger vid vägen som går till Köttsjön och det har blivit en "fartsträcka" förbi jaktstugan, dvs de som kör förbi där, kör fort!!! Inge kul med tanke på hundarna som finns där under den här veckan!
Men Sune! Han fann på råd han! Den här finurliga skylten hade han fått tag på och satte vid vägkanten nedanför jaktstugan! Hör och häpna ! De allra flesta som åker förbi saktar farten!
Om det beror på att de vill se vad som står på skylten eller om det är för att de ser vad som står på skylten, ska vara osagt?
 
 
Juno tycker att det är rofyllt och mysigt att vara på Risåsen och hon vill gärna följa med Morfar och jaga nångång och sova över där.....
 
 
 
Inne i stugvärmen bjöds det på Kräftor och Paj! Mumselimums vad gott det var! Och inte minst den härliga stämningen! Jag förstår verkligen att de mår gott här, jägarna! Det är trångt! Men mysigt!
 
 
Förutom kräftor i stugan så bjöds det på surströmming på altanen!
Lilla moster Lisbet hon passade på att njuta av både ock!
 
Det blev en sen onsdagkväll, så jag beundrar lilla Juno som snällt klev upp på torsdagsmorronen  fast hon var så trött, så trött! Det är ju förskola som gäller för henne nu när hon snart fyller sex år!
Jag hade på onsdagen fått reda på att jag skulle hoppa in som sekreterare på Samhällsbyggnadsutskottet på torsdagen och det kändes väl sisådär! Jag vill gärna vara liiite mer förberedd, men så kan det bli!
Hela torsdagen gick till det och mötet hölls på tre olika ställen under dagen! Men politikerna i SBU är trevliga och lättsamma och dem gillar jag, så då vet man att det funkar!
Lilla Juno ville vara med mormor på eftermiddagen, så hon fick förstås följa med på mötet och lilla gumman som var trött efter onsdagens utsvävning, satt bredvid mej, lade ned huvudet mot armen hon lagt på bordet och andra armen hade hon lutet mot mej! Där somnade hon.....och sov över en halvtimme!  Lite förkyld som hon varit så började hon direkt att snarka, högt och ljudligt! Det var såååå gulligt må Ni tro! Det blev leenden runt bordet kan jag säja!
När mötet var slut, for vi på Time och köpte oss en korv och två påsar lördagsgodis, som Juno och Loui skulle spara tills på lördag förstås!
Sen for vi och hämtade Loui på dagis! Han skulle också vara hos mormor tills mamma och pappa kom hem på torsdagkvällen!
 
Syskonkärlek!
 
Sen Juno och Loui farit hem satte sej Lisbet och jag för en sen men god middag! I lugn och ro gick vi igenom hennes dagar hos lilla mor på Nyviksvägen! De har varit ute och åkt bil, fikat på kafé, varit till frissan  te x.
Det är Guld värt när Lisbet är här! Jag kan då "släppa" tankarna på lilla mor dessa dagar!
På fredagmorron skjutsade jag Lisbet till bussen och hon for hem till Stockholm igen, för denna gång! 
 
 
I jaktstugan mår de gott! William fick fara upp på torsdag och sova för att  vara med på fredagens älgjakt!
 
 Finns det hjärterum, så finns det stjärterum! William, Barro och Daniel i samma säng!
 
Är det här framtidens jägare månntro? I bilen på passet med Ipadden i "högsta hugg"!
Jo Då! Han hade "pangaren" med också, lill-William!
 
Det blev en liten utdelning redan på tisdagen! Jägarna har nog velat att fler älgar skulle ha "korsat deras väg", helst då efter att nån av hundarna "fått upp", men Pelle blev  ju en duktig och stolt skytt denna vecka och lottlösa belv de inte.....
 
 - Igår kom Min jägare hem!
Trött men nöjd efter en vecka med varmt och fint väder, trevlig samvaro i jaktstugan på Risåsen och en balja  med fjolingskött med sej hem!
Betty var också trött efter veckans boende i skogen, så hon lade sej tillrätta på Amos filt på soffan och sov sej igenom lördagkvällen!
 
 Vi åt en god middag med ryggbiff från älgköttet Ulf hade med sej, persiljesmör, med nyplockad persilja från landet, med sallad där grönsalladen, tomaterna , basilikan och oreganon var nyplockad från land och växthus, med den inlagda gurkan från växthuset! Känns fantastiskt och som en rikedom att äta dessa middagar på Vikbäcken! (Lite fusk då vi åt köpta strips)
 
 Nu är vi åter i slutet av veckan! En lång söndagmorron i sängen  har vi haft, Ulf, Betty och jag! Men nu ska vi snart kliva upp och äte frukost!
Jag ska förbereda mej inför dagens uppdrag! Jag ska åka ned till AO-skolans vallokal och jobba som valförrättare i sisådär nio -tio timmar! Ett ärofyllt och intressant uppdrag!
Det  känns extra tufft och spännande inför årets val!
Demokratin är viktig och den må vi värna om! Likaså må vi värna om Alla människor runt om oss! Jag tänker på mina barn och barnbarn och hur viktigt det är att de får växa upp i demokrati  och  välfärd och den sociala trygghet som vi har idag!
 
En viktig dag har vi framför oss!!!
 
 
skogsnuvan
2018-09-09 @ 10:07:32
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Så roligt att du skrivit lite igen. Jag hade nästan glömt din blogg för det har varit vinter sist du skrev och den här gillade jag mycket mer.

Ann
2018-09-09 @ 12:13:52
URL: http://dansann.blogg.se

Hej Anita! http://skogsnuvan.bloggagratis.se/
Jovisst förstår jag att bloggen blir bortglömd när jag inte skrivit på länge! Det är väl så här att var tid har sitt och det har varit olika anledningar som gjort att bloggen har hamnat för långt ned på priolistan! Men jag ska försöka komma igång och skriva här igen! Är lite less både på Facebook och instagram faktiskt! FB är bra med tanke på olika sorters information kan jag tycka men ibland läser man så mycket konstigt där! Kram ann




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0