Oförhappandes!

Innan en vecka startar så har man ju ofta en hum om del som är planerat och vet också att det brukar hända lite "oförhappandes"...och sen kan man ju tro att om man inte har så mycket planerat så blir det en vecka där det inte händer så mycket! Särskilt så här i skarven mellan januari och februari, det kan väl inte vara så mycket som händer...eller...???
 
Om man ser det i ett "vidavärldenperspektiv" så är det väl inte så stort men om man ser det i ett "Vikbäckenperspektiv" så är det ju de små fina händelserna som gör att det känns som att det aldrig står stilla..... och blir långsamt! Det handlar ju om, det man gör det till! Om Ni förstår vad jag menar?
 
Våra barnbarn och barn finns ju i vår närhet  och gör att livet aldrig nånsing känns tråkigt! En Kärlek och Lycka som inte kan beskrivas!
 
Det vi också piffar upp vardagen med, är maten och matlagningen! Att för det mesta göra det där "lilla extra"! Å det mina vänner! Det är inte så svårt när man har "Kocken Karlsson" i huset! Till saken hör, att han inte har mått så bra denna vinter, eller egentligen ännu längre tillbaka! Ryggen har krånglat mer än vanligt och annat har spätt på det hela! Men han ser till att ha nåt som han är intresserad av att göra, och tänka på som förgyller och gör livet positivt! Ulfs intresse för  matlagning är en av de viktigaste "hörnstenarna" liksom! Då vi dessutom har möjlighet till bra råvaror genom hans jaktintresse (älg, rådjur, hare) och fiskeintresse (röding, öring, harr, abborre  och fisken från Norgeresorna) och att vi  köper vi ekologiskt nötkött från grannen (Johnsons) och ekologiskt lammkött från Färsån ( Josefssons ) gör att  det är lättare och så mycket roligare! Uppå det så plockar vi bär och svamp och odlar kryddor och lite annat själva! Förutsättningarna blir ju så mycket bättre...Och som sagt! Det blir ju så mycket roligare när intresset dessutom är så  stort som det är!
 
Att bjuda på mat det gillar vi, Ulf och jag, gärna sådär lite improviserat,  liksom vi verkligen uppskattar att själva blir bortbjudna! Att äta ihop med andra blir pricken över iet! Och den här veckan liksom förra har vi blivit bortbjudna två gånger på middag!
 
I onsdags skulle vi åka till lilla mamma på Nyviksvägen och förgylla henns dag lite grann! Det visade sej att Ulf hade träffat på Daniel och Melissa innan han hämtade upp mej så Melissa följde med till Nyviksvägen och lilla mamma blev ännu gladare över besöket av glada Melissa! Daniel ringde och bjöd hem oss på middag så innan vi kom hem på Vikbäcken hade vi varit till Klövervägen och ätit en supergod köttfärssås med spaghetti! En bra onsdag!
 
Jag hade dessutom "avverkat" årets första Bygg- och miljönämnd på dan! Som vanligt en intressant dag! Vi har en bra nämnd och vi har alltid ett trevligt möte!
 
Dagarna blir allt ljusare och man gläds över att det märks så tydligt! Graderna ligger på minus, precis som det ska vara när det är vinter! Träden ser vita och krispiga ut! Det som saknas är snön! Lite har vi väl men mer behövs! Det känns grått och ser smusigt ut utefter vägen när snön lyser med sin frånvaro! Det är ju  inte för sent ännu! Så vi hoppas på en härlig vårvintersäsong med snö för både skoteråkning och skidåkning! Och att det kommer snö som täcker gruset på vägen så jag kan ut och åka spark igen!!!
 
För att återgå till maten!
I torsdags hade Ulf plockat fram en liten älgkalvstek ur frysen! Den gjorde vi goda kalvschnitzlar av till kvällens middag! Tändstickspotatis och ansjovis- och kaprisdipp till det, mums! För smaklökarna!
 
 
 En underlig bild blev det men jag fotade av Ulfs instagram och då blev det så här! 
 
På fredagseftemiddagen utnyttjade jag min flex, då jag ligger bra på plus där! Hade egentligen några ärenden för min lilla mammas räkning, sånt man inte kan göra på lunchen! Men när Ulf hämtade mej på jobbet mitt på dan så kom vi överens om att han får göra mina ärenden nästa vecka åsså for vi till Sollefteå istället! Ulf behövde komma ut på nåt annat och min "shoppingabstinens" behövde en liten kick!
Vi handlade lite smått och gott till oss själva och lite till barnbarna förstås! Jag köpte dessutom lite bingovinster till Nyviksvägen! Jag har utsett mej själv till en av deras bingovinstsponsorer! Det känns bra att göra det tycker jag!
 
Det var ju meningen att lille William skulle sova över hos Farmor och Farfar fredag till lördag! Bara så där liksom! Vi skulle fredagsmysa och lägga oss tidigt och ligga och prata  innan vi somnade och sen ha  mysmorron, bara William och jag, då Ulf skulle kliva upp tidigt och fara till Gastsjötjärn med Anders, där det är premiär för dagen!
En febertopp med hosta i torsdags satte stopp för Williams övernattning denna gång! Nu längtar vi tills William blir frisk och kan komma till oss och sova över!!!
 
Ulf hade förberett fredagsmiddagen genom att plocka fram röding och lammkotletter ut frysen!
Så när vi kom hem från Sollefteå så påbörjade Ulf rökningen av Rödingen! Efter sen han fileat och vi gjorde en socker/saltblandning som klappades in på fileerna och pressade citronsaft över så gick Ulf och plockade enris, och tände grillen/röken. Jag skivade citroner som fileerna skulle ligga på! (Receptet är från Tina i Fjällen, det svsnittet då hon hade Kalle Moreus på besök). Det blev en rökning som hette duga. Men bra vart det! Och gott vart det! Med mortlad rostad lök blandat med finhackad rödlök på en färskostbredd hårdbrödmacka blev det en förrätt som är svårt att beskriva smakmässigt!! OJ! Wow! SÅÅÅÅ gott! 
 
 
 
 
 
I julas fick vi den här flaskan med bär- och fröströssel av våra vänner Agneta och Mats-Ove!
Den passar super att strö över en sallad t ex! Och....vad den passade bra att strö över den rökta fisken! 
Jag kan verkligen rekommendera den! Och stort och vamrt TACK till våra vänner för den goda kryddan!
 
 
Till varmrätt stekte Ulf lammkotletterna så där exakt, perfekt! Jag gjorde en söt, god rödvinssky åsså åt vi friterad pommes frites till! Rödvinet Alma var ett gott prisvärt rödvin till lammet! Bor man i lilla Vikbäcken och inte har nån restaurang nästgårds så får man ha lite "restaurang själv" och det tycker jag att vi lyckas med!!!
 
 
 
Vi mådde så gott efter maten!  När vi gick och lade oss så körde vi några Stiftelsen-videos från Youtube! Det är underbart med Cromecast, så man kan se det direkt på tvn!
 
Jag älskar Stiftelsen! Underbara låtar med fantastiska texter! Deras videor är så otroligt bra gjorda och är fyllda med helt vanliga människor!! En av mina favoriter är det!!
 
Men.....
...Innan vi släckte lampan denna fredagkväll, så nåddes vi av ett mycket tragiskt bud!! En av Ulfs kusiner, en fin och härlig och glad kille har så tragiskt lämnat vår jord! Vi är i chock ! Det är så ofattbart och vi kan inte förstå!!!!
 

"Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag
och någonting alldeles oväntat sker.

Världen förändrar sig varje dag
men ibland blir den aldrig densamma mer "

 

Det blev en natt med lite sömn för Ulf, men han klev upp och lastade skotern! Anders kom och de drog till Gastsjötjärn! -"Skitfiske på Er"!

Har haft en liten fundering inför "mitt på dagen idag"! Men jag har planerat dåligt och jag får se om jag hinner med mej!

För sen på eftermiddagen/kvällen  är vi hembjudna till Paulin, Anders, Juno och Loui på Hamburgermiddag! Och inte vilken middag som helst! Det är hamburgare på nymalet högrev och hemgjorda bröd! Det vattnas i munnen när jag tänker på det och jag längtar till Ragunda!!! Dessutom ska vi basta!

Vilken bra lördagkväll va!?!

 

 

 

 
 
 
 
Skogsnuvan
2017-02-07 @ 17:22:24
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Men Ann, vilken mat. Det riktigt vattnas i munnen. Här har vi bara ätit falukorv med perstampa idag men det är bra att Kinabror kommit hem och lagar mat var annan dag och nu när han bor så nära är det bara att gå rakt över gården när man ska äta. Vi har en sak till gemensamt och det är Stiftelsen. Vilka fina låtar dom spelar och sjunger.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0