Sluthandlat på ICA-Hammarn!

I eftermiddag hände nåt som gjorde mej både fruktansvärt arg men också väldigt besviken!

Det är svårt att få till rätta uttrycken i det skrivna. Egentligen ska man berätta detta muntligt, då det tar bättre!!!
Jag försöker ändå med det skrivna:

Då vi skall ha vår sista buggkväll imorron så gick jag glad i hågen på ICA för att inhandla glögg och pepparkakor med tillbehör samt kaffe. Då det är svårt att veta hur många vi blir (kan bli alltifrån 50-90), så vill jag naturligtvis vara på den säkra sidan när jag handlar. Det blev 18 flaskor glögg. 3 pkt kaffe...... osv.
När jag kommer fram till kassan så säjer jag, innan kassörskan börjar att slå in:
-"att jag handlar till en tillställning och att kommer att lämna tillbaka varor som är oöppnade då jag inte har en aning om hur många som kommer."
"-Har du frågat nån av cheferna" ? säjer kassörskan ( Stackars kassörska som inte törs ta det beslutet tänker jag)
"- Ne,j men det trodde jag verkligen inte behövdes då jag först och främst har handlat till div föreningar och tillställningar tidigare och gjort så här.
-Nja säjer kassörskan , jag måste tillkalla ena av cheferna!
Va! säjer jag , får jag inte lämna tillbaka oöppnat så vill jag inte handla alls utan då ordnar jag det på annat sätt.
I vilket fall hade kassörskan redan ropat på "Chefen"!
När han kommer så säjer kassörskan till mej att jag får själv säja till "chefen" vad jag undrar över. Han står där bredvid mej och säjer, hör och häpna: "-Nja, vi gör egentligen inte så!"
VA! Tänker jag som har varit stamkund på ICA  i hela mitt liv och dessutom storhandlat till  både föreningar och andra. Jag säjer till "chefen": Får jag inte lämna tillbaka det oöppnade så kan jag inte handla alls!
Vet Ni vad han säjer då?: Han står där mitt framför mej  och säjer att -"jag kommer med HOT"!  Där gick nu gränsen! - "Va sa Du"? sa jag....-"när menar Du att jag hotar."..nu blev jag nästan full i skratt mitt i ilskan...."-Ja när du sa att du inte skulle handla om du inte fick lämna tillbaks det du inte öppnat! 
-"Men ge Dej ICA-chef"....att du är dum! Jag väljer väl själv om jag vill handla eller ej...men att Du ICA-chef säjer så till en stamkund....som varit stamkund i hela vuxna livet och påstår att jag hotar när jag ber  om en service som jag var säker på skulle gälla för en som handlat på ICA flera gånger i veckan i alla, alla år!!!!Dessutom vid detta tillfälle gör en helt idéell insats som gagnar många i vår vackra kommun! Som dessutom, åtminstone en del av dom, handlar på just denna affär...!
-" Hörru Du! Sa jag! När  din far var chef här  så gick det alltid väldigt bra!"! -"Nej så var det inte " får jag till svar...( det ryker ur mina öron nu ) Då skulle vi helt plötsligt diskutera det!  Som om inte jag visste hur jag blivit bemött förut!
Överlägset och nonchalant så sa han att "jag  skulle väl få göra så här då!!!! " Nu var jag nära att lämna tillbaka allithopa, Men kön hade förstås växt och jag kände att jag måste ut härifrån, å det illa kvickt. Min kära arbetskamrat som handlat i kassan bredvid och hört alltihopa, förstod och hjälpte mej snabbt att packa varorna. Jag vände mej mot kassörskan och sa: -  stackars dej som jobbar här! Hon svarade inte men jag fick en blick som sa en del. Sen la jag till: "-Kan ju bara  tala om att ICA har just mist en stamkund!"

När jag kom ut på parkeringen så var min kära arbetskamrat lika upprörd som jag och sa "-att hon skulle sluta handla på ICA Hammarn hon också, "åsså kom vi överens om att sprida det här"!
Det kom förresten flera till mej där ute på parkeringen som sett och hört vår diskussion och var både upprörda och brydda hur de på denna affär  "bemöter sina kunder"!!!!!

Jag har ju sen en tid tillbaka hört mycket negativt om affären och dess bemötande  och att en hel del kunder slutat att handla på ICA Hammarn....nu är det en till!!!!

Dessutom kan jag lägga till att det som blir över imorron, det kommer jag INTE att lämna tillbaka, kommer att köpa det som blir över, privat. Har ingen lust att gå in på affären mera!
skogsnuvan
2008-12-10 @ 19:01:56

Bedrövligt och jag förstår din ilska. Du som är så vän och diplomatisk alltid måste ha blivit retad något enormt för att fatta humör. Jäkla pojkvasker han är då ingen riktig affärsman

Ann svarar:
2008-12-10 @ 19:24:16
URL: http://dansann.blogg.se/

Tack min vän Anita! Dina ord är precis vad jag behöver!! TACk Kram Ann

Vi syns imorrn!

Gerd
2008-12-11 @ 06:25:19

Fruktansvärda saker,hur kan man behandla sina kunder på detta vis.

Dessa chefer har nog aldrig hört talas om charmkurs,dom borde kanske ta och anmäla sig till några såna.

Ha det så bra.

Kram

Ann svarar Gerd!
2008-12-11 @ 08:30:47
URL: http://dansann.blogg.se/

Ja Du Gerd! Att en handlare kan använda så allvarliga ord som att påstå att en kund HOTAR när en hon funderar välja på att inte handla känns ju MYCKET ALLVARLIGT egentligen! Han verkar inte vara speciellt rädd om sina kunder....kan tänka mej att detta kan spridas runt i kundkretsen!

Ha det så gott!



Hälsa Micke! Kram Ann

Beritdolores
2008-12-11 @ 08:47:53
URL: http://www.svenningson.se

Godmorgon !

Vilken dålig service, vilket dåligt bemötande. Fortsätter det så här, så kommer det nog bli fler som slutar handlar där.

Jag har också hört mycket negativt på sista tiden.

Så det är tur att det finns andra affärer man kan gå och handla på..

Hej då från Berit..

Ann svarar Beritdolores
2008-12-11 @ 09:05:48
URL: http://dansann.blogg.se/

Tack Berit! Ja tur att vi kan välja var vi gör våra inköp! Trodde inte i mitt enfald att jag nånsin skulle råka ut för detta! Men som sagt sånt här sprids ! Å det tycker jag är bra! Det måste till en förändring !

Ha det så jättebra...vi längtar till premiären!Kram till dej Beritdolores från Ann

goesta
2008-12-11 @ 18:53:50

Hej!

Jag brukar handla för en förening på ICA i Hammarn, men detta har jag slutat med på grund av sammarenheter du har. Pojkarna som chefar på ICA i hammarn verkar vara strykrädda och inkompinenta för sitt uppdrag. Numera anlitar vi konsum (Coop prix) tänk vilken skillnad! Föreningar gör ett avtal med prix på hammarn, de är utmärkta att handla med. Jag handlar även privat på den butiken. Tänk vilken uppryckningf som har skett där. Ham Mats som vi inte fick ha kvar på grund av att han var för duktig och plasserades i sollefteå i stället. Han efterträds av en kvinna som verkar ha samma ambitioner som Mats vilket är mycket lovande för att vi fått en utmärkt butik.

goesta
2008-12-11 @ 18:55:05

Hej!

Jag brukar handla för en förening på ICA i Hammarn, men detta har jag slutat med på grund av sammarenheter du har. Pojkarna som chefar på ICA i hammarn verkar vara strykrädda och inkompinenta för sitt uppdrag. Numera anlitar vi konsum (Coop prix) tänk vilken skillnad! Föreningar gör ett avtal med prix på hammarn, de är utmärkta att handla med. Jag handlar även privat på den butiken. Tänk vilken uppryckningf som har skett där. Ham Mats som vi inte fick ha kvar på grund av att han var för duktig och plasserades i sollefteå i stället. Han efterträds av en kvinna som verkar ha samma ambitioner som Mats vilket är mycket lovande för att vi fått en utmärkt butik.

Eva
2008-12-11 @ 19:15:19

Men det var då det fräckaste jag hört på länge,jag har också nästan helt slutat handla där,men hur bara kan man behandla en kund så dessutom en stamkund

Eva

Kristina
2008-12-11 @ 19:52:59
URL: http://dansann.blogg.se/

Din berättelse förvånar mig ej Ann. Jag har påpekat att nedläggandet av charken var ett bland det dummaste de kunde ha gjort. Samt att det ofta fattas basvaror i hyllorna mm smått och gott. Föreslog till en av cheferna att det var dags att tänka sig för. Resultat. Personalen har nog blivit tillsagd att ej hälsa när jag kommer in. Märkligt. Det är en mycket påtaglig. Några av personalen törs säga några ord men de är få. Har i stort slutat att handla där. Jo träffade på en av cheferna på byn härom dagen han vände sig bort. Men jag bryr mig inte så mycket. Men det är tråkigt att man håller sandlådenivå på sin verksamhet. Så tänk er för ni som slutar att handla på ICA-Hammarn ni kan bli utfrusan.

R.O.
2008-12-11 @ 22:34:04

Inte alls konstigt att det blir så här när pappa lastar på sönerna ett ansvar som dom inte är vuxna att axla. Dessutom är jag inte så säker på att dom överhuvudtaget var intresserad av servicejobb. (Det verkar inte så i alla fall). Det är aldrig bra att företag ska gå i arv. Man brukar säga att första generationen förvärvar, andra förvaltar och den tredje fördärvar. I det här fallet stämmer det väldigt bra eftersom "grabbarnas" farfar också var ICA-handlare. Nä, ska man ägna sig åt servicenäringen måste man komma ihåg att det är kunden som står i focus och det är även kunden som betalar ens lön.

S A
2008-12-11 @ 23:49:14

ja dessa småpojkar på ica hammarn axlar då inte sin faders fotspår, det är bra ann att du markerar, det är skrämmande då man hör hur dom behandlar sina kunder, o ännu värre sina annställda, otrevliga, spydiga chefer borde söka ett annat jobb, verkar som dom tror att dom rår om hela hammarn, nä, handla på coop istället, där är man glad o trevlig.

Åsa
2008-12-12 @ 09:59:05
URL: http://ace67.blogg.se/

Usch, va trist!!!

Kolla istället vad som kan hända på trevliga Konsum=)



http://ace67.blogg.se/2008/november/ett-besok-pa-konsum-kan-vara-riktigt-skoj.html



Ann svarar Åsa!
2008-12-12 @ 10:27:30

Ann svarar Åsa!
2008-12-12 @ 10:30:24
URL: http://dansann.blogg.se/

Hej Åsa! Ja trist är ordet!!!

Håller med Dej att Tompa är en pärla på Konsum! Med glimten i ögat tar han kundera med storm....gammal som ung! Gillar att betala i "hans "kassa! (Fast han håller ju på ett konstigt hockeylag!!!!!)

/ Ann

Agda
2008-12-12 @ 13:02:34

Detta är vardagsmat på ICA-Hammarn,man hör dagligen skräckexempel på hur kunder blir illa behandlad,det här med trogen kund,stor kund o.s.v.varför har man det tankesättet? alla är väl lika värda vare sig du handlar korgen full eller en liter mjölk.En uppmaning: gå inte till ICA,vi har en fin Konsumbutik.

Måns
2008-12-12 @ 18:15:47

Att Bill och Bull inte lär sig... Tycker ialla fall att detta är STRÅLANDE för Konsum hoppas folk förstår och lär sig av det som har hänt och markerar för Bröderna och går på Konsum

Åsa
2008-12-13 @ 18:24:05
URL: http://ace67.blogg.se/

Hmmm, måste medge att jag inte vet vilket hockeylag han håller på....:)

Ann svarar Åsa:
2008-12-13 @ 19:28:42
URL: http://dansann.blogg.se/

Hej Åsa! Vi brukar "diskutera" hockeyresultat när jag hamnar i Tompas kassa! Han håller ju på Djurgården och jag är Modoit i själ och hjärta. Alltid lika kul att få "käfta"lite.

(Visst var det lite konstigt med länken hos Dej som var skriven på natten?. Kanske nån som ville sprida inlägget! Ha det bra! Ann

numera konsum
2008-12-15 @ 11:46:53

Bra Ann att du skriver om hur det är att vara kund på Ica. Tyvärr har dessa bröder aldrig sett nån annan verklighet än den inom sin egen lilla krets. Man måste behandla sina kunder o personal med respekt.Vi har valmöjlighet att välja var vi vill handla. Hur mår egentligen personalen som jobbar där. Törs dom ha några egna åsikter eller är det dom som slutar.

Mia
2008-12-16 @ 16:32:53
URL: http://marialinden.blogg.se/

Kan detta vara anledningen till mitt ovanliga trevliga bemötande idag när jag skulle välja en maträtt i frysdisken på ica? (faktiskt en av herrarna själv)

Ann svarar:
2008-12-16 @ 21:31:39
URL: http://dansann.blogg.se/

Hej Maria! Det vore väl toppen om det är på det viset! En önskan är ju att det leder till nåt bra!!

Hej från Ann

Karin
2008-12-17 @ 17:28:21

Hej Ann!

Jag var till Konsum idag och handla,det var jättemycke kunder och en kanon-alert personal som servade med glatt leende och snabba steg, det gillar vi. Så ni tjänar på att byta butik låt dom små herrarna på ICA fortsätta förolämpa folk så står dom snart där mol allena

pebben
2008-12-18 @ 09:35:38

Ja det ät bedrövligt på ICA hammarn nu....

Mat som gått ut på datum, rutten frukt och orutinerad och rädd personal som inte törs säga ett

enda dugg.



Har handlat för ca 50 000kr per år i många år men nu går de pengarna till den andra affären.

Det är ju tur att dippen på ICA kommer när Konsum står på topp.....



Jan-E kom tillbaka!!

Köpfrisk
2008-12-18 @ 17:19:37

Har burit ca 6 tusen i månaden på ica men senaste månaden ca 100kr! började handla på prix då blöjorna kostade endast 80kr om man handlar för 300...

Nu kommer jag ej sätta min fot på ica mera då dom behandlar föreningar och liknande på detta hutlösa sättet

a.l
2008-12-21 @ 12:51:33

Lite sent upptäcker jag detta inlägg. Men vill iaf berätta att jag slutade handla där för snart 3 år sedan. Nu går jag in o ströhandlar bara. För vi vill ju inte bara ha konsum. Även om dem e bra så är det bra med lite konkurrans. Svårt att ha med grabbarna att göra, dem tror dem ska sälja allt, men det gynnar knappt byn. Fler affärer är lika med att fler människor bor här.

En gång hade jag handlat för 114 kr. Glömt kortet hemma. Kl var 18,45 o jag var helt slut, undrade om jag kunde få komma in på morgonen o betala. Men nej det gick inte. Har aldrig kritsat eller nåt.



Tacka vet jag Tompa, han e bäst. Han har nog fått lite farta på surkärringarna på konsum L

Kram Ann o han en mycket fin jul.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0