Valborgsmässoafton!!!

Ikväll ska vi åka till Ragunda stationssamhälle och titta på Majbrasan!
Paulin och Anders är genom Ragunda samhällsförening med och arrangerar kvällens brasa och fika!
 
Imorron är det redan Maj månad! Fast vårluften är inte det grannaste tycker jag!
Det har varit en kylig helg igen!
 
Veckan som varit förflöt som vanligt i raketfart!
I onsdags for jag och min arbetskamrat  Thomas till Gävle för att delta i Lantmäteriets informationsdag!
Det var trevligt värre ska Ni veta!
 
Vi åkte tåg från Sundsvall och när vi kom fram till Gävle så var det bara att spatsera över gatan så var vi framme vid Järnvägshotellet där vi skulle bo över natten!
Järnvägshotellet är ett gemytligt hotell i gammaldags stil! Lite enklare så tillvida att dusch och toalett låg ute i korridoren! Men det var ett trivsamt rum med tv och ett handfat  för "snabbtvätt" och tandborstning!
 
 
 Visst verkar det mysigt?
 
 
Vi stoppade in våra väskor på rummen och sen gick vi ut "på stan" för att hitta ett trevligt matställe!
Det gjorde vi! Det hette helt enkelt "Helt Enkelt"!  Vi åt nåt lite lätt och enkelt då vi inte var tokhungrig precis, men ett par  öl gick ned under de två-tre timmar som vi satt där och surrade!
 
 
 
 
 
På torsdagen var det en intensiv informationsdag på Lantmäteriet! Men den var både viktig och intressant! Dessutom fick vi gå runt på lite studiebesök hos några som jobbar där! Så bra att få en "bild" med tanke på att vi har en del med lantmäteriet att göra i våra jobb!
 
När dan var slut började stämningen infinna sej, det var ju dags för finalmatch nummer sex mellan Brynäs och HV71! Spännande värre då det stod 3-2 i matcher och Brynäs spelade hemma
 Jag kunde inte låta bli att fota detta  ( definitivt inte Gavlerinken), på väg från Lantmäteriet till hotellet! Skickade den till brynäsfantasten Per med orden: "Gick förbi Gavlerinken Arena idag, det var ingen kö"!!! Hahaha....!!!
 
 
 
Vi passade på att äta på Pinchos innan tåget gick mot Norr igen! Det var ett lite annorlunda ställe med nyare stuk, med Tapasrätter av alla de slag och man beställde via en app på telefonen! Smidigt bara man "kom igång"! Där var det svart/rött/gult  (Brynäsfärger) vart än vi vände oss!
 
 
 
Vips! Var vi i Sundsvall och i den ljusa vårkvällen styrde vi kosan mot Hammarn! Jag släppte av Thomas i "Svarthåle´... och snart var jag hemma igen! Hade ju inte varit borta mer än ca 1,5 dygn men då man har ett dygn med tempo så kändes som att vi varit borta mycket längre!
 
En dag till på jobbet, så var det plötsligt helg igen! Juno och morfar kom oc hämtade mej!
Sen Juno åkt hem till Ragunda så påbörjade vi lite matlagning! Ola kom och åt med oss och vi började smida lite kuliga planer!
 
Lördagen blev en "smågrejardag" och på kvällen kom Daniel, Malin, Melissa och William och åt "the Dancing chicken" med oss!  Lite charader efter maten och sen ville Melissa stanna över hos Farmor och farfar! Naturligtvis!
Hundarna har velat ut några gånger  under natten men det hindrade inte att vi tog låg och drog oss till framemot 10 idag! Melissa och  jag hann med att spela en omgång "Barbie, Balens drottning", ett sällskapsspel som jag plockat fram ur gömmorna! Det är nog tillverkat under slutet av femitiotalet eller i början av sextiotalet. Det var en barndomskamrat som heter Helena som hade spelet först! Jag älskade verkligen att spela det när jag var hos henne, då under sextiotalet!  Å inte bara jag utan alla hennes vänner ville spela det, så hon var hur less som helst på spelet och erbjöd mej att köpa det för fem (!!) kronor! Tror Ni jag tvekade ? Nej det fick följa med hem på Vikbäcken, för att spelas om och om igen! Det lades undan  efter några år,och när Daniel var stor nog för det så var det dags att plocka fram det ur gömmorna! När Daniel och Paulin växt ifrån spelet, lade jag undan det igen för att nu plocka fram och se att alla pjäser och speltillbehör var kvar! Ja, det mesta, faktiskt och nu som sagt är det med barnbarnen jag spelar det älskade spelet!
 
Är det nån där ute som hört talats om det förresten? Tror inte att det är så vanligt faktiskt!
 
 
 
 
Det är dessutom ganska så välbehållet trots ålder och att det är välspelat må jag säja!
 
Som sagt ikväll är det dags för Majbrasa och jag tror, eller är ganska säker på att vi får med oss en nattgäst inatt också! Lille William blev ju sugen på en övernattning hos farmor och farfar han också! Så, så blir det nog!
 
Och imorron kommer lille Loui och ska vara hos oss i tre dagar! Paulin ska till Falun på innedagar genom sin utbildning och den här gången följer anders med! Juno ska vara hos farmor Birgitta!
 
Jag känner den stora lyckan och tacksamheten, är otroligt ödmjuk  i tanken att vi får vara så nära våra barnbarn och att de med så glädje verkligen tycker om att vara hos mormor/morfar och farmor/farfar!
Vi lär varandra massor ska Ni veta!!
 
Ha en  glad och trevlig Valborg!!
 
 
 
 
Skogsnuvan
2017-05-02 @ 17:15:46
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Jo visst såg hotellrummet mysigt och gammaldags ut.
Visst såg det där spelet härligt och fint ut men jag har faktiskt aldrig sett det.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0