Allhelgonahelgen.....

 
... på intågande!
 
Oktober månad 2014 är inne på sin sista dag!!!
 
Den senaste veckan har liksom bara svischat sej iväg som resten av denna höst.....
 
Det har ..... bastats och badats!
När Ola och Birgitta var på Vikbäcken förra helgen passade vi på att ha en SPA-kväll!
 
 
 
 
Det har..... spelats bingolotto med Momme....
Och Ni kan tro att hon hade fina naglar i söndags när vi for och hämtade henne!
En av flickorna som jobbar på Strandliden hade motivmålat mammas naglar!
 
Så det blev fina blommar målade på varje nagel! 
 
Visst är det kul och häftigt att som 84-åring för första gången ha motivmålade naglar....!!!
 
 
-  På jobbet rullar det på!
En "kär vän" på vår avdelning nuförtiden är den friskvårdande och för välmåendet sköna massagevästen!
Den kan användas samtidigt som man jobbar och den "knackar så gott", mot skuldrorna eller axlarna!
Man ställer in program och styrka sen är det bar att köra på!
Här har Vildhussen från sextitalet (Vildhusgubben i trä som är framtagen av Einar Hagnestad och min Far gemensamt!) fått stå modell !! 
 
 
Dagarna känns lite kortare sen förra helgen då det blev vintertid!
Jag tycker ju att man skulle ha sommartid året om jag!
Men nu är det som det är och vi gör det bästa av det!
 
I måndags var vi bjuden på en god middag i Valla och sen hjälptes vi åt att "putsa deras kalvkött"
Fint kött som kommer att bli många goda middagar till lilla familjen i Valla!
En stund för "barnbarnstjus" hann vi med förstås innan vi for hem och som vanligt blir jag varm inombords av mina barnbarn......De gör mej så gott!!
 
I onsdags efter jobbet for vi en sväng till Östersund för utprovning av nya glasögon, både för Ulf och mej!
Mina var verkligen så dags att bytas ut, rejält sliten är de jag har så nu längtar jag jätte-, jättemycket  tills jag får mina nya glasögon! Bär man glasögon för jämnan (eller linser då ibland...), så blir man ju liksom "ett med sina glasögon" .... Ett par läckra läsglasögon provade jag ut samtidigt och ska också testa nya sorters linser i silikon!
Så jag ser verkligen fram emot vintern, både bildligt och bokstavligt....Hahaha!!!
 
För Ulf var det lite annorlunda! Han hade haft sina glasögon, inte ens ett år, men tyvärr så åkte de i backen med en liten, men skarp repa mitt i synfältet som följd, den där eländigt tråkiga kvällen i september när han fick "objudet besök"!  Men nu ska han få tillbaka fina släta glasögon igen!
 
Synsam i Östersund är "min" Optiker sen jag var tio år! Linser har jag haft sen jag var 16! 
Vi pratade om "den gamla goda tiden" Optikern och jag, på den tiden när jag använde linser varje dag!
Då fick man så lov att var väldigt rädd om sina linser, för man skulle ju ha dessa små plastgrejer i i ett halvår och fick absolut inte tappa bort dem, Dyrare än nu var de också! Dessutom hade jag en liten kokare, där jag kokade mina linser VARJE kväll!!! Herregud vilken procedur! Men det hörde ju liksom till! Nu är jag så inibomben bekväm så nu använder jag linser enbart när jag ska ut på nåt skoj, bada, åka skoter och sånt!
Bekvämligheten har nog med åldern att göra!!?? Tror jag?? Jo! Så är det nog!!?
Nja ....! Kom på en förklaring till! Glasögonen ÄR mycket snyggare och läckrare nuförtiden, än de var när jag växte upp!!! Så det så!!!
 
 
Efter optikerbesöket var vi värda en god middag!
Så vi gick på Shang Hai Wok och åt Fyra små rätter med friterade bananer och glass till efterrätt!!
 
 
Är det oktober så ska man ha Oktoberfest! Så vi hade en egen liten "oktoberfest" igårkväll,
Ulf och jag, på tu man hand !
Vi lagade den höstliga Gratinerade löksoppan!! Som värmer så gott neröver strupen!
Sen avslutade vi med ett bubbelbad! Och avslappningen var total!
 
 
Å nu är det fredagkväll igen! 
Ulf, jag, Melissa  och Momme har varit till gravarna och tänt ljus idag!
Vi har ju några som vi vill minnas lite extra denna Allhelgonahelg!! Vi tände lyktor hos Pappa, farmor och farfar och pappas bror Olle, Ulfs morföräldrar, Gisse och Hasse, Ulfs bror Lennart och Adrian och Ann-Marie! Vi gick runt på Kyrkogården denna fina höstdag! Det var  rogivande och lite högtidligt! Vi träffade några vi kände utefter vår rundtur som också var på lykttändning idag  och det var en fantastiskt fin stund!
 
Sen gjorde vi  ett besök på "Saker och Ting", den nya fina och inbjudande butiken här i Hammarstrand!
Dit kommer vi att gå fler gånger, det är en sak som är säker och vi vill förstås önska Ann-Sofi varmt Lycka till med sin fina butik!!
Innan vi skjutsade tillbaka Momme till Strandliden gick vi en sväng på PRO-loppisen !!Där trivdes Momme ! Hon fick sej en pratsund med Lily och Sture som jobbade idag! Jag passade förstås på att inhandla lite smått och gott! Egentligen ingenting vi behöver, men det blir alltid AHA-upplevelser när man kommer på Loppis tycker jag!
 
Nu har vi förberett det som går inför kvällens middag! Vi inväntar Paulin, Anders och Juno som snart är på G till Vikbäcken!  Rökt röding, hemgjord potatissallad och äppeltzatziki, blir kvällens middag på Vikbäcken!
Vi ser fram emot en skön Allhelgonahelg!  .....-  Åh vad jag mår gott!!!
 
 
 
Carin i Västanå
2014-11-03 @ 11:44:34

på tal om linser.....mitt första intryck när jag kom in på rummet i Sundsvall som du o jag skulle dela,"ÅH va bra!Min okända rumskompis har iaf linser o dessutom samma kokapparat som jag, så det här kommer nog att funka!Och jädran så rätt jag hade! Vi klaffade ju på direkten!
Shit va kul vi hade,såå många skratt.......
Ps.Har nyss varit på Sicilien en vecka,med Zaq,och vi har haft det hur bra som helstDs
Kramkram

Ann till Carin
2014-11-04 @ 08:47:04
URL: http://dansann.blogg.se

Hej min vän! Jag! Nog klaffade vi ihop alltid!!! Blir varm om hjärtat när jag tänker på vår glada Sundsvallstid Carin! Åsså tänker jag på vårt långa telefonsamtal förut i höstas! Det var trevligt det! Va härligt med utlandsresa !!Här är det för tillfäller "Mammaflytt" till nya äldreboendet!! Må så gott! Kram Ann




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0