Temahelg på Vikbäcken!

Under den här veckan som varit, har tv-programmet "Halvåtta hos mej" varit från Jämtland, Östersund med omnejd. Jag har ju nästan aldrig tidigare sett  programmet, men efter reklaminslag om den här veckan från just Jämtland så vart jag intresserad och tänkte att  -"Nu är det nog på tiden"!
Herre min gud vilka goda maträtter dom gjorde! Precis i min smak! Trots middag allldeles innan så vart jag hungrig och sugen varenda kväll!
Den här helgen har vi "bokat in" på Vikbäcken, Ulf och jag, hemma alldeles för oss själv. Främst  då Ulf varit klen under veckan. Vi hade en tanke tidigare, att åka till Paulin och Anders imorron, men då Ulf inte är alldeles helt ok så sparar vi det till en annan helg.
Ulf är ändå så pass pigg att han som jag ville satsa på smarriga middagar när helgen är här.
Ja, med "Halvåtta hos mej" i färskt minne var ju svaret på middagstipsen ganska så enkel. Delar ur veckans avsnitt i kombination med egna förslag.

Så igår startade vi med "måndagens" förrätt, något omgjord, då tryffeloljan hemma var för gammal och  även på affären "gått ut datum med råge". Så jag gjorde resolut en vanligt, egen majonnäs och det blev så gott det.
En enkel god förrätt!!

Sparris med Bresola:
2 personer

6 frysta sparrisar, kokas enl förpackning
4 skivor Bresola
Hyvlad parmesan
Torr-rostade solroskärnor
Hemgjord majonnäs





Varmrätten hade vi bestämt skulle vara fisk och då jag hittade ett recept på ICAs hemsida som 
hette:

Torsk med thaismak

  • 600 g torskfilé)
  • 2 gula  lökar
  • 3 vitlöksklyftor
  • 2 dl vatten
  • 2 fiskbuljongtärningar
  • 1 msk olja
  • 1 dl vitt vin
  • 1 tsk fransk salladskrydda (Enl receptet 1 msk provencalsk krydda, som vi inte hade)
  • 3 msk sweet chilisås
  • 2 dl grädde

Gör så här

1.Skala och hacka löken. Skala och finhacka vitlöken.
2.Koka upp vatten och buljongtärningar.
3.Hetta upp olja i en vid panna. Fräs lök och vitlök några minuter. Häll i buljongen och låt den sjuda någon minut.
4.Tillsätt vin, kryddor och sweet chilisås. Smaka av, det ska vara ganska stark smak. Rör ner grädden och låt den koka ihop någon minut.
5.Skär torsken i bitar. Lägg dem i såsen och sjud på svag värme i ca 5 minuter.

Till det gjorde vi åter från måndagens avsnitt
(fast på vårt sätt):

Potatispuré
5 st potatisar kokas i mindre bitar mosas, blanda i:
1 dl riven cheddarost 
25 gr smör
1 dl grädde  
Nymalen vitpeppar, efter smak
Salt, efter smak
lägg upp i ugnsfast portionsskålar, gratinera!

Salladsblad och cocktailtomater till.



Som vanligt satt vi länge och åt, och mådde gott i ljusens sken:



-SKÅL!

Lördagen, då vi kunde börja förbereda tidigare på dan, så blir det en trerätters!

Till förrätt en

Räkröra a la Vikbäcken
i glas 

En liten sats egen majonnäs
blandas med ½ dl cremefraiche
kryddas med peppar och salt
En liten finhackad röd lök
½ msk finhackad dill
2 dl skalade räkor
Några droppar lime

Lägg upp i glas på fot och dekorera med en limeskiva och ev en dillkvist
Ät en rostad brödskiva med lite smör  till

Vitt vin till.




Till varmrätt gjorde vi veckans vinnarrätt (från Halvåtta hos mej)
Nämligen:

Bräserad älgbog
7 hg  älgbog
1 tsk havssalt
1 tsk svartpeppar, grovmalen
50 g smör
2 st morötter
200 g rotselleri
2 gula lökar
7 dl rödvin

Blanda salt och svartpeppar och strö ut det på en skärbräda.

2. Rulla älgbogen i blandningen.

3. Smält smöret och bryn älgbogen på samtliga sidor.

4. Skala lök, morötter och rotselleri och skär i mindre bitar.

5. Bryn grönsakerna med smör i en gryta med tättsittande lock.

6. Tillsätt vinet och lägg i älgbogen. Grytan får inte vara för stor, vinet ska kunna täcka älgbogen.

7. Låt koka upp och puttra försiktigt under lock i 4 timmar.

8. Lyft sedan upp älgbogen och håll den varm i ugnen på ca 100 grader.



Rödvinssås

Det som blir kvar i grytan efter att älgbogen har bräserats
3 msk färdig viltfond, 
50 g smör

Sila bort grönsakerna och spar vinet som älgbogen har kokat i.

10. Häll över i en kastrull, blanda gärna i lite mera rödvin och tillsätt viltfonden.

11. Låt koka ner till ca 3 dl återstår av såsen. Om det verkar tunt så red lite.

12.
Innan servering monterar du såsen genom att röra ner smöret


Till det serveras råstekt potatistis
Sallad och tomater och ett gott rött vin, Tapiz, till.



Då vi har en del hallon i frysen så letade jag efterrättsrecept med hallon, hittade ett enkelt recept på ICAs sida, och gjorde förstås om utifrån vad vi "har i vårt kylskåp/skafferi/frys:

Hallon i vanilj-och honungsgelé

  • 250 g frysta hallon
  • 1/2 dl gelésocker
  • 2 msk honung
  • 1 tsk vaniljsocker
  • mandelbiskvier
  • Solrosfrön

Gör så här:

1. Lägg hallonen i en kastrull tillsammans med gelésocker och honung och vaniljsocker.
 Smält på svag värme några minuter tills sockret löser sig.
2. Häll upp i glas eller portionsformar. Ställ in i kyl och låt de bli kallt.
3. Servera hallongelén med mandelbiskvier och lite rostade solrosfrön.

Kaffe med min egen  goda hallonlikör smakade gott till förstås.



 
Idag blev det ingen sparktur eller promenad då blåsten kändes in i märg och ben.
Det blev en biltur på byn för att uträtta allehanda ärenden.
Imorron hoppas vi på skönt väder utan blåst.
Å imorgon blir det Lasagne på Vikbäcken! På färska lasagneplattor!
En rejäl en!
Bra det!
Då räcker det till lunchen på måndag! 

skogsnuvan
2011-01-30 @ 16:05:30
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Jag har också sett på veckans program och visst var det mycket god mat men jag tror att du och Ulf skulle stå er väldigt bra i konkurrensen om ni skulle ställa upp.

Skulle nog kännas väldigt gruvsamt att vara med i en sådan tävling.

ps Räkröran ser så god ut. Måste pröva den nästa gång jag vill göra något extra.

Ann
2011-01-30 @ 18:07:33
URL: http://dansann.blogg.se/

Ja, jag har nog också lite svårt för själva tävlingsmomentet, det är väl därför jag inte tittat förut, men programmet verkar ju trevligt och bra, för de som är med inte minst, inte den där förnedringen som vissa program har...Skulle nog inte komma på tanken att söka ens, vare sej Ulf eller jag...Vi håller oss till lilla Vikbäcken vi, och lagar mat för släkt och vänner och inte minst till oss själva. Räkröran blev god, den var en riktig sån här: - "Kajsa Varg" modell, "man tager vad man haver"...Ha en skön vecka, temperaturen verkar ska bli lagom och sen hoppas vi på vindstilla...Jag har en del kvällsuppdrag, som gör att det blir fulltecknad vecka...Sen blir det 50-årsfest till helgen

Vi hörs!

Ann

Carin i Västanå
2011-01-30 @ 22:06:16

Du kan väl slå en plingeling nästa gång ni ska äta såna smarriga rätter så jag vet när jag ska komma.....Skämt åsido,det ser helläckert ut!Mums för öga o gom!Ha en bra vecka!Kram

Ann till Carin
2011-01-31 @ 08:34:20
URL: http://dansann.blogg.se/

Tänk om vi visste att Du var på "ingående", då skulle vi tillaga nåt riktigt, riktigt gott!!!Å tänk va kul vi skulle ha, bara av att ses!!!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0