Hockey-VM och tågstopp!

När helgen kom , kom också värmen!
Vi var ju inte helt kurant men bestämde oss för att påbörja utesysslorna på gården!
Ulf rev hundgården bakom garaget och dit skulle nu komposten, och planteringshörnan flyttas!
Det kommer att bli bra ju mer vi får till där! Å länge leve Grävmaskinen säjer då jag!
Det gick inte med nån väldans fart! Det var liksom motigt att röra på kroppen!
Förstod att febern inte släppt helt!
En dusch och en alvedon fick det bli, då jag skulle vara någorlunda på alerten inför lördageftermiddagens trevliga uppdrag! Som ledamot i "Ragundabygdens vänner"skulle jag tillsammans med Pär och Stefan ta emot Svenska järnvägsföreningen, som kom med tåg från Stockholm! 
Tänk Er!! Äntligen ett tågstopp på Ragunda station! Det är många år sen sist!
En trevlig stund blev det  också när lok nr 1007 med 6 vagnar (1:a klassvagnar samt bar och restaurangvagn), med ankomst 14:57, och avstigande var nästan 70 medlemmar i Svenska järnvägsföreningen! De fick en intressant stund på järnvägsmuseet innan avgång 15:27! Det var lite som på den gamla goda tiden tycker jag!!
Det hade dessutom  mött upp  fler glada Ragunda- och Hammarstrandsbor på perrongen !
Vädret var med oss, solen sken och det var vårvärme på perrongen!
 
Det fina loket 1007 från tidigt 60-tal!
 
 
Så här flådigt var det i 1:a klass på den tiden!
 
Retaurangvagnen var nog av det äldre slaget! Tippar på att det kan vara en  40- eller 50-talsvagn!
 
 
När jag kom hem så var det läge att pigga upp sej lite extra! Så vad passar bättre än en PIGGELIN-drink!!!
Ingredienser: 1 piggelinglass, hälften vitt vin och hälften Loka Päron crush!  Läskande!!!
 
 
En lämplig uppladdning, nu skulle här laddas upp inför den spännande hockeykvällen, då Tre Kronor skulle möta de Finska lejonen i en rafflande Semi!!!
Jag har ju mina turmössor som endast används under hockey-VM! Och har så gjorts de senaste ca 15 åren!
 
 
Vi börjar med den här och pappar oss under middagen.....
 
....sen kan man ju variera huvudbonad under matchen.....
 
....å det gick ju som smort! Vi tvålade dit Lejonen ordentligt med 4-1!!!
YEEEAAAHH!!! Imorron blir det final!!!!!
 
Ulf hejjar med mej men han är något coolare och lugnare än sin fru!!
 
Å tänk vad en härlig hockeymatch kan få en att inte känna efter!!
Nu var nog viruset dessutom på väg ut från kroppen, så när vi vaknade på söndagmorronen så kände jag direkt hur kroppen var piggare ! 
  
Vi grejade lite ute på gården och allt kändes mycket lättare helt plötsligt! 
Skönt! Nu kunde jag hämta hem lilla mamma utan att vara orolig att smitta ner henne!
Vi åt middag och spelade bingolotto! 
När vi skjutsat tillbaka henne till Nyviksvägen for vi direkt till Ragunda då vi skulle titta på VM-finalen mellan Tre Kronor och Canada hos Paulin och Anders!! HERRE GUD!!! Vilken kväll det skulle bli!!!
Å VILKEN KVÄLL DET VART!
Jag kan nog säja att detta var en av de bästa hockeymatcher jag sett!!! Så bra spel och så jämnt och så spännande! Trodde nog nästan att jag skulle få träningsvärk i hela kroppen dan efter, så spänd som jag var!
 
Att Tre Kronor fick vinna var så oerhört värdigt! SÅ KUL! Så jag finner nog inga ord! Att se spelarnas glädje efter vinsten går inte att beskriva!!!
 
 
Det som blir lite jobbigt dagarna efter är ju tomheten! Man bygger upp spänningen, planerar vardagen efter matcherna under dessa två veckor! Spänningen stiger vartefter!! Och POFF!!! Så är det slut liksom! Man känner vinnarglädjen, men tomheten finns också där!!! Att det är över!!!
 
Tur att vi är friska igen (förutom snoret i skallen som verkar fyllas på vartefter, och hostan  som retar en till vansinne) men febern är ju det som styr orken! Och den är väck, väck väck!!!
 
Jag hade fått en fråga via ett mail på jobbet som gjorde att Ulf och jag for på en skogstur häromkvällen! Vi for till banvaktarstugan i Mannsjön! Jag hade inte varit dit förut! Så det var en fin upplevelse! Det var igenväxt och stugan var inte mycket för världen men tankarna kom....Tänk om väggar kunde tala, om man kunde fått höra historien om livet i Banvaktarstugan, när det begav sej!
 
Karolina, från Stockholm fick svar på sin fråga och jag fick ett mycket tacksamt mailsvar, där hon tyckte att servicen i Ragunda var otrolig!! Det värmer i mitt hjärta och den här formen av uppdrag tar man naturligtvis på sej, även på fritiden!! Nu har ju jag ett nytt ställe  som jag besökt i min närhet, att spara i hjärtat!!!
 
 
Tänk om man fick höra om livet i Banvaktarstugan!!
 
Ett lugn som inte går att beskriva!!!
 
 
 
Vacker vy från Stationsberget, på väg från Banvaktarstugan i Mannsjön!
 
 
Det blev ju en kortvecka, så idag Kristihimmelfärdsdagen är det sovmorron! Jag ska jobba imorron igen och inbillar mej att jag får en del gjort då jag är ensam om att jobba på min avdelning och det är nog inte många i resten av huset heller. Det brukar vara lugnt med besök och telefon dessa dagar så då få man nog undan lite!
 
Nu ska jag fundera på vad vi ska hitta på idag?
Vi ska nog ut och greja på gården en stund!
Vi ska fara och tjusa med barnbarnen!
Undrar vad vi ska äta för gott ikväll!!
 
Det låter som att det blir en bra dag!
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0