Fjällbondens avsked!

I tisdagskväll var jag på föredraget och bildvisningen om Fjällbondens avsked!
Samma namn som på den senaste boken som Lars Olof Hallberg givit ut.
http://www.fotohallberg.se/bok.htm

Ett fenomenalt föredrag och vackra bilder om fjällbönderna som bor på Fjälllägenheterna i Norra Jämtland och i Västra Härjedalen. Fjällägenheterna som ägts av staten men är nu på väg att säljas ut. Fjällbönderna som ägnat sina liv åt att sköta om och brukat marken där. Genom Lars-Olof Hallberg, fotografen och föredragshållaren och författaren till böckerna, delar han med sej av fjällböndernas historia, hur det är att leva i jordbruket och med djuren, ofta i väglöst land, utan el och ovanför odlingsgränsen.
Fantastisk kväll, så intressant! Och fantastiskt vackra och naturnära bilder. 


Fjällbondens avsked

Dessutom blev jag extra varm om hjärtat och glatt överraskad när han visade bilder och berättade om fjällägenheten i Leipikvattnet!
Där har jag nämligen varit! Tillsammans med mina arbetskamrater på Bygg- och miljö för några år sedan!
Precis när jag börjat på det jobbet var det dags för en resa en helg med mina nya arbetskamrater! En resa till Sixtens hemtrakter, Stora Blåsjön och Ankarede kapell med omnejd!
Bl a skulle vi åka och hälsa på Sixtens släkting i Leipikvattnet! En otroligt vacker gård. Sixten som ville agera lite "Amor"  försökte där gifta bort vår arbetskamrat!  Sixten tyckte att de skulle bli ett fint par. Den ensamstående, trevlige Nisse på Leipikvattnet och min härliga arbetskamrat, duktig som få, på det mesta och dessutom singel! 
Nu blev det inget av det! Men en trevlig stund hade vi i Leipikvattnet och njöt av det vackra stället!

Ja, att åter få se Leipikvattnet i bildspelet, blev en "glad sväng" i minnen också!

Att det var mycket folk, mer än det dubbla än vad de förväntat sej den här kvällen, var ju toppen!
Det visar ju också vilket intresse  för ett sånt här föredrag vi Jämtlänningar har, vare sej vi bor i närheten av dessa fjällägenheterna eller som vi Östjämtar som bor en bit ifrån!  

Ingrid och jag gjorde sällskap den här kvällen, vi var så nöjda och när vi åter träffade spå onsdagmorron när vi kom på jobbet så var vi rörande överens! Skulle föredraget varit på onsdagkvällen igen....Ja då har vi gått en gång till!!!! 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0