Att vara semesterfirare....

....känns alldeles fantastiskt bra, redan från början!!

Fyra veckor som ska innehålla lite av varje!

I fredags när jag kom hem från jobbet och kände att NU hade semestern startat, bjöd Ulf på en god middag med Hälleflundran...Mums!
Just de där allra första timmarna känns nåt alldeleles extra, då man vet att precis HELA semestern finns faktiskt framför En!

Jag fortsatte sen "fyllefirandet " i lördags! Missförstå nu inte!!!
Vi hade bjudit hem Åsa, Pär, Hanna, Albin, Daniel, Malin Melisaa, Sune och Micke på grillmiddag. 
En "fortsättning" på födelsedagsfirandet alltså!

Solen, värmen, vädret visade sej från sin allra bästa sida i lördagskväll! och vi mådde så gott på Vikbäcken!!!
Med Ulfs goda grillade, lite smarriga såser och annat tillbehör, åsså jordgubbar och glass efteråt!

  

  

  

   


Att sen vakna semesterns andra dag, kliva upp, äta frukost och sen dra till skogs!
Ja, det kändes skönt!
- Det luktar så gott i skogen om sommarn! Det "tar" lite extra att kliva omkring i skogen, å det är ju nyttigt och ron är ju underbar!

Igår hade vi semesterfirare  bestämt att vi skulle åka till Forsås med köttet som ska rökas!
- Köttet till kalaset som är antågande!
Vart ligger nu Forsås? Jo, mittemellan Ramsele och Backe!
Det finns en rolig genväg att åka, den via Berg och Edsele!
Väl framme i Ramsele så kan jag säja att det inte var speciellt bra skyltat till Forsås, men tack vare att vi först åkte lite för långt mot Backe så fann vi skylten till  Meåfors getgård! En sväng dit och köpte Getcamembert, Källarlagrad getost, getmese och kanske det allra mest spännande, och som vi inte smakat förr, Maskrossirap. Inte billigt precis men gott, till osten, som en liten efterrätt!
Där fick vi en karta, så sen hittade vi till Forsås, lätt som en plätt!!!
Tänk vad jag är fascinerad av dessa små smultronställen "mitt i ingenstans", som både Meåfors getgård och Forsås rökeri och chark. De livnär sej dessutom. Trevliga, tillmötesgående och servicemindade, tog de emot oss och dom gör mej så glad! Att deras varor är så supergoda, så vi vet, att hit far vi igen och dessutom kan jag varmt rekommendera...Om Du har vägen förbi, eller vill fara på en dagsutflykt till landskapet i öster, Ångermanland!
Leta igen Meåfors och Forsås, En kulinarisk upplevelse och njutning för smaklökarna och en trevlig utflykt!!!

Två loppisar hann vi också med på hemvägen,  och varsin glass i Borgvattnet !

Vi fikade hos Bojan och Ingemar, hämtade en båt hos Jan och sen for vi till Valla med båten!
Då var vi hungrig! Och rejält sugen på både rökt, fläsk, rökt karré och den smarriga osten!
Så vi skyndade oss hem till Vikbäcken och smaskade i oss av det vi köpt med oss på vår lilla utflykt!
Rune med barnbarnet Jakob dök upp och hakade på Ulf, Daniel och Pelle till Fisksjön denna fina sommarkväll!


Jag då? Jo, jag gick o la mej och tittade på "Mord och inga visor"! Kändes alldeles lagom för mej dä!

Idag har vädret varit lite annorlunda, om man säjer så! Det är svalare, det blåser och det har regnat!
En viloförmiddag med andra ord!

Eftermiddagen  idag var inplanerad! Jag tog med mej lilla mamma och for till Ragunda station, där min favoritberättare Sven trolldal kåserade, sjöng och läste dikt om Stationen på Ragunda och om järnvägen, hur viktig tiden blivit genom utvecklingen av tågtrafiken. En stunds nostalgi på Ragunda station, där doften sen tågens tid fortfarande finns kvar och museet och bilderna minner om gamla tider, då Ragunda genom järnvägen och stationen fortfarande var en naturlig och viktig knytpunkt för hela kommunen....
  

Vi fikade och pratade med folk som liksom vi kommit för njuta av stundens nostalgi på Ragunda station! 




Vet ni va Ulf gjorde medans vi glassade omkring på stationen?

Jo han kokade sötost, hjortronsylt och fixade vitost och flygin! Samt en kamsdeg!
Så när jag kom hem så kavlade jag en rejäl omgång kamsar!
För görs det kams på hembygdsgården, i Backbuan och på Hammarstrands markand denna Vildhussvecka så ska det naturligtvis serveras på Vikbäcken också!!! Så det så!

Daniel, Malin, Melissa, Åse, Nelly, Hans och Momme kom och käkade kams och flygin med oss,
så paltkoman slår nog till lite här och var ikväll!!!

Just därför sitter jag i soffan  och orkar inte mer just nu!!!

Semesterfirarna på Vikbäcken fortsätter att njuta av semestern.
Dans, fiske, fest, traktorrace och dans igen...står på agenden de närmaste dagarna och däremellan ska vi bara polemasa....
Det är semester för oss de!!!
skogsnuvan
2011-07-18 @ 19:21:42
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Låter som du har haft en fin semestervecka även om vädret varit si så där. Jag har precis kommit hem från ett varmt och soligt Gotland. Nu väntar jag på att min bloggkomis Mimio ska komma. Det blir på onsdag så jag vet inte om jag hinner fara och dansa. Kanske kan jag övertala henne att följa med. Få se hur det blir. Kram.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0