Det juliga pepparkaksbaket på Vikbäcken!

..... traditionen som vi haft i sisådär 25-27 år!
Det var Ulf, Offa och Daniel som startade den traditionen för sisådär 26-27 år sen.
När sen Offa fick tipset nåt år därefter, om att använda en gammal bordsmangel, så vart det liksom ett extra schvung på pepparkaksbaket!  Att slippa kavlingen  spar tid och gör att pepparkakorna, och för att inte säja pepparkakshuset blir jämnt och fint!
Det var alltid Offa som skötte mangeln under alla år.
Numera är det jag som fått ta över den sysslan!

Och i år var vi 4 generationer som bakade tillsammans,
då det har kommit till en mycket liten pepparkaksbagerare!!

Jag vid  mangeln, momme, Paulin, Malin åsså lilla Melissa (åtminstone ibland) skötte pepparkaksmåtten och tog ut pepparkakorna. Det var grisar, bockar, hjärtan, hundar, stjärnor och mycket mycket mer, vi har en rejäl laddning mått kan jag säja, vi har liksom samlat på oss genom åren! 
Ulf sköter som vanligt gräddningen! Och håller glöggen varm!
Vi spelar julmusik och har bara så himla trevligt!

 En busig mycket liten pepparkaksbagare!!!

 De finaste!!!

Förste manglare går in för sin uppgift!

   



 Den lilla pepparkaksbagaren tog en paus med ett äpple framför tvn

 Vår fantastiske gräddare!!!

Å Herregud! Va pepparkakor det blev!

Paulin tog dessutom ut delarna till pepparkakshuset, så nån kväll framöver, då jag känner mej manad blir det hopklistring och kristering av årets pepparkakshus!

Doften av pepparkakor ligger fortfarande kvar

När pepparkaksbaket var klart blev det den sedvanliga Bingolotto för "järngänget":



Paulin och jag for till Åsa, Pär, Hanna och Albin och tog en tredjeadvenstfika istället!

Julen närmar sej!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0