Att utnyttja tiden!

Att bo på Landsbygden tycker väl en del att det  kanske kan ha sina sidor då det ibland kan tyckas vara lite längre till service, utbud eller vad det nu är som man eventuellt kan sakna. Å andra sidan så kan då jag tycka att jag ibland bor väldigt centralt! Egentligen så tycker jag ju faktiskt det för det allra mesta! Dessutom så har man ibland mycket större möjlighet att utnyttja tiden. Ett exempel på det hände mej förra veckan. Lite snabbt fick jag frågan om jag kunde åka och besikta min mors bil. Bilbesiktningen ligger ca 400 meter från där jag bor. Men då jag är på jobbet om dagarna så blir det lite längre, ca 3 km. Hade besiktningstid 10 minuter över 11. Då jag alltid vill vara ute i tid så gick jag ut genom dörren på min arbetsplats 5 minuter i 11.  20 minuter senare, dvs kvart över 11 gick jag åter in genom dörren till min arbetsplats. Bilen besiktad och godkänd utan anmärkning. Lite allmänt trivsamt prat med besiktningsgubbarna hann jag också med. - De Ni! Det är att utnyttja tiden!
Ett exempel till som hände förra veckan och som gör att jag tycker att det är så enkelt att bo där jag bor. Ulf och jag gick in på Konsum på lunchen i onsdags och handla inför Midsommar. Där dyker jag på lilla söta Monika vid grönsakerna. Hon skulle ha sej lite lunchmat. Monika är hårfrissa på friseringen alldeles bredvid Konsum. Då hon klippt både Paulin och Malin med fantastisk resultat så har jag länge tänkt att jag skulle beställa tid för klippning hos Monika.
-Jag slängde ur mej frågan om hon möjligen hade nån klipptid? Min tanke var klipptid inom närmaste veckorna....gärna innan Dansbandsfestivalen i Härnösand. - Jaa, jag har ett återbud idag klockan fem. Kan Du komma då? Svarar Monika! Sagt och gjort , Klippning kl fem, på friseringen 75 meter från min arbetsplats, 2 dagar före Midsommar!. Snacka om att utnyttja tiden på flera sätt...Och att det går så enkelt! Dessutom är jag så nöjd med mitt hår nu. Borta är mina slitna, risiga, långa testar. Och ändå klippte hon inte av så mycket. En duktig, noggrann frisörska som dessutom är så trevlig och rar!

Utbudet på kultur och trevligheter är alldeles lagom nu i sommar:

- I torsdags gick det buss i Ragunda Härads Travklubbs regi, till Dannero på Midnattstrav! En trevlig kväll med glada, galna kamrater. Och fint väder! Det var dock Nöjeskontot som fick nyttjs fullt ut. Dvs! Nån vinst såg vi inte röken av! Men goda vänner är då allt bättre!!!

- Väckarklockskastningsceremoni blir det i Fisksjön nästa fredag!
Vad det är kommer Du att få läsa om när det väl ha varit!!! Hihihi!!!
- Nostalgia Hillclimb helgen efter midsommar med allt runt i kring det!
- Ett gott utbud av danser inom lämpligt avstånd. Dansbandsfestival i underbara Ångermanland. 1 ½ timmes resa hemifrån.
- "En Midsommarnattsdröm", föreställningar på Döda fallets vridläktare, från Midsommar och under hela juli månad, med idel kända skådespelare och även Ragundas egna talanger.
- Diggiloo, kommer till Paviljongen den 6 augusti.
- Auktioner, Zorbcenter, marknader, fiske i älv, å och sjö....
- Vår underbara stuga och flotten vid Fisksjön.
- Alla semesterfirare/återvändare som vi vill försöka hinna träffa!

- Finns det nåt mer att önska? Nej, för min del räcker det alldeles ypperligt!

Midsommar firas i all enkelhet på Vikbäcken. Ulf och jag mår så gott i varandras sällskap! Ulf med sin kok-konst, tillagar smarriga grillrätter. Jag fixar sillrätterna och snapsen.
I år har jag  tillverkat en god, len snaps. Letade lite på nätet och då jag gärna gör "Kajsa Varg-varianten, så tog jag lite här och lite där och då blev det:

- Vikbäckens midsommarsnaps
!

Rivet skal av en citron (det allra yttersta)
Tre kvistar Rosmarin
2 dl jordgubbar, frysta går bra
En kvarting sprit (Brännvis special, Absolut eller liknande) 
2 dl sherry.

Låt stå i kylen i 2-3 dygn. Sila! Skål!!!

Husets Sherrysill a´la Ann

1 burk matjessill (2 hg)
½ liten finhackad rödlök
1 dl krossade tomater
2 msk strösocker
½ msk ättiksprit
1/4 msk krossad kryddpeppar
1/4 msk krossad svartpeppar
2-3 msk sherry
1msk finhackad dill

Dekorera med lite finhackad rödlök och en dillvippa
Blandas och låt stå i kylen i 1 dygn.

Vikbäckens sillröra

1 burk matjessill (2 hg) avrunnen
2 finhackade hårdkokta ägg
1 finhackat äpple
1 dl finhackad ost med smak (T ex Storsjö svart)
1-2 dl creme fraiche
1 dl hemmagjord majonnäs
lite pepparmix + lite flingsalt om så önskas
Blandas väl. Låt stå en stund.
Fördelas i glas och servera med FinnCrisp original



Midsommaraftonsmiddan åt vi tillsammans med Mats, Eivor och Emina! Mats hade med sej marinerad ytterfilé som då Ulf tillagade efter konstens alla regler!

Ikväll har vi pratat om att Woka i Murikkan! Det blir smarrigt! Med lite sill före förstås!
Åsså får vi se hur många vi blir ikväll??!!

En glad skön fortsättning på Midsommaren till Er alla!


Midsommarblommor på Vikbäcken!!!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0