På den svartvita tiden!

Förra veckan och under helgen har jag tittat en del på konståkning. Jag tycker om att titta på konståkning. Vacker musik, vackra kläder, fina, graciösa människor med takt som gör det det mest fantastiska konststycken, med skridskor på fötterna. Dessutom har inte konståkning som sport förändrats speciellt mycket trots utveckling och mode......Jovisst har dubbel axel och dubbel salkov numera utvecklats till trippel och kvadruppel (osäker på stavningen). Kläderna har numera säkert ett mer lättskött material. Sättet att ge poäng och för oss tittare att hänga med hur poängen ges har blivit lite krångligare. Förr kunde man se när de olika länderna gav sina poäng, det konstnärliga och det tekniska.
Men skridskorna är sej rätt lika, själva modellena på de vackra kläderna är sej lika. Piruetterna, paråkningen, isdansen och de "kyssande tränarna med touperat hår och målade naglar "  finns fortfarande kvar ibland.
Då på sextiotalet när jag började att titta på konståkning, det var på den svartvita tiden (uttrycket lånat från Ingrid Larsson), på tv:n vill säja. Det fanns en kanal. När det var konståkning vart det nästan lite märkvärdigt.....fast de vackra dräkterna på tv:n blev  vit/grå/svart  på alla........men då hade vi Bengt Grive!  Han kunde  verkligen beskriva färgerna på de vackra dräkterna så man klart och tydligt förstod dess vackra färger. Det var blåbärsrisgrönt, löfbergslila-lila, himmelsblått m m. Mörkvitt och ljussvart kunde han krydda till med. Det känns skönt tycker jag med de här minnena  och att det faktiskt finns sånt som inte förändras så väldigt mycket. Det är en trygg, igenkännande känsla när det är konståkning på tv. Fast visst är det härligt att med egna ögon se en löfbergslila-lila eller mörkvit konståkningsdräkt.

  
 
skogsnuvan
2008-01-31 @ 19:42:17
URL: http://skogsnuvan.bloggdog.se

Du har rätt Ann. Nu har jag blivit mer arg än ledsen och nu börjar jag igen att dela ut råsopar till männen. Så jag är på banan igen!!!! Tack vare er. Vi ska ha kul




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0